W dniu 16 maja 2023 r. Sejm RP uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą KSeF. Ustawa ta wprowadza głównie drobne zmiany zaproponowane przez Komisję Finansów Publicznych w stosunku do poprzedniej wersji ustawy wypracowanej przez środowisko specjalistów i przedsiębiorców. Doprecyzowania wymagała procedura postępowania w zakresie dostarczania faktur odbiorcom w przypadku awarii systemu. W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie mógł wystawiać faktury poza KSeF. 20 czerwca 2023 roku ustawę przekazano Prezydentowi oraz Marszałkowi Senatu w celu dalszego procedowania.

Poza tymi niewielkimi uszczegółowieniami, główne założenia ustawy o KSeF pozostają niezmienione, tj.:

  • Data rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania jest przesunięta z 1 stycznia 2024 r. na 1 lipca 2024 r.,
  • Wydłużenie terminu na wdrożenie KSeF przez podatników zwolnionych z VAT (podmiotowo i przedmiotowo) o kolejne 6 miesięcy. KSeF będzie dla nich obowiązkowy od 1 stycznia 2025 r.,
  • Faktury wystawiane na rzecz konsumentów nie będą objęte KSeF,
  • Faktury z kasy rejestrującej będą mogą być wydawane w ich aktualnie obowiązującej formie do 31 grudnia 2024 r.,
  • Paragon fiskalny z NIP będzie traktowany jako faktura uproszczona do 31 grudnia 2024 r.,
  • Bilety uznawane za faktury (m.in bilety za przejazdy autostradami) będą wyłączone z KSeF,
  • W przypadku awarii systemu po stronie podatnika będzie możliwość wystawienia faktury poza KSeF (tryb offline) i dostarczenia faktury do KSeF następnego dnia roboczego po wystawieniu offline,
  • Liberalizacja kar oraz ich zastosowanie będzie obowiązywało od 1 stycznia 2025 r.,
  • Likwidacja not korygujących w ramach KSeF i poza KSeF,
  • Faktury wystawiane w procedurach OSS i IOSS będą wyłączone z obowiązku stosowania KSeF.

Ponadto Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić od 1 września 2023 roku nową wersję struktury logicznej FA(2), która została zaktualizowana w oparciu o postulaty przedstawione w ramach publicznych konsultacji z organizacjami przedsiębiorców, księgowych, biegłych rewidentów czy z sektorem IT.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów środowisko testowe dostosowane do struktury logicznej FA(2) wraz z dokumentacją zostanie udostępnione w lipcu 2023 r. Z kolei środowisko produkcyjne będzie dostępne 1 września 2023 r.

Warto przypomnieć, ze polscy przedsiębiorcy mają możliwość korzystania z KSeF dobrowolnie już od 1 stycznia 2022 roku.

KSeF to system dobrowolny, ale ma stać się obowiązkowy. Pozwala ustrukturyzować swoje faktury i zadbać o finanse.

15 marca 2023 roku opublikowano projekt ustawy regulującej funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur (który ma wejść w życie w połowie 2024 roku). Projekt ten przynosi potwierdzenie publikowanych na początku roku zapowiedzi zmian. Co zatem się zmieni?

Wprowadzenie nowego projektu ustawy ma związek z przeprowadzonymi konsultacjami publicznymi. Zaowocowało to zmianami w ustawie, które zmierzają do możliwie największego usprawnienia funkcjonowania systemu KSeF. 

Oto najważniejsze zmiany:

  • przesunięcie wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) jako obowiązkowego na 1 lipca 2024 r.
  • możliwość wystawiania faktur w trybie offline poza KSeF w przypadku awarii,
  • rezygnacja z objęcia obowiązkowym KSeF biletów kolejowych, lotniczych, płatności za autostrady oraz faktur B2C (czyli faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – będą one wystawiane poza KSeF),
  • odroczenie kar za niewystawianie faktur za pomocą KSeF do 1 stycznia 2025 r.,
  • likwidacja minimalnej wartości kary (1000 zł),
  • likwidacja not korygujących wystawianych w KSeF i poza KSeF – przez nabywców,
  • wprowadzenie e-faktur uproszczonych w KSeF od 1 stycznia 2025,
  • przesunięcie na 1 stycznia 2025 r. likwidacji wystawiania faktur z kas rejestrujących oraz paragonów uznanych za faktury,
  • wprowadzenie nowej funkcjonalności KSeF pozwalającej na weryfikację danych z e-faktury, używanej poza Krajowym System e-Faktur (Kod QR).

Projekt ten trafi teraz pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, a następnie zostanie przekierowany do prac parlamentarnych. Oczekuje się, że przepisy ostatecznie zostaną ustalone przed tegorocznymi wakacjami.

Czym jest i jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF)?

Krajowy System e-Faktur (w skrócie: KSeF) jest systemem teleinformatycznym służącym do wystawiania, otrzymywania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych (dalej: faktur). Wykorzystywany jest on również do oznaczania ich numerem identyfikującym przydzielonym przez sam program oraz weryfikowania zgodności faktur z określonym wzorem. 

Wystawianie e-faktur
– dobrowolne czy obowiązkowe dla przedsiębiorców?

 

Od 1 stycznia 2022 roku system ten został wprowadzony w Polsce jako rozwiązanie dobrowolne. Ministerstwo Finansów opublikowało jednak informację, że będzie dążyć do tego, aby już od 1 stycznia 2024 roku (po uzyskaniu decyzji derogacyjnej Komisji Europejskiej) wdrożenie KSeF stało się rozwiązaniem obligatoryjnym, a elektroniczne fakturowanie było obowiązkowe dla wszystkich podmiotów. 

Polska staje się więc kolejnym krajem należącym do Unii Europejskiej (po Hiszpanii, Portugalii i Włoszech), który decyduje się na zmianę modelu procesowania faktur elektronicznych z tzw. modelu post-audit na model clearance

Jak wystawić fakturę w modelu post-audit, a jak w clearance? Różnice 

Zasadniczo istnieją dwa globalne modele e-fakturowania. Model post-audit daje możliwość wysyłania i odbierania faktur w sposób swobodny, ale nakłada obowiązek udowodnienia ich poprawności przez 10 lat – poprzez wdrożenie różnych form dokumentowania. Z kolei bardziej nowoczesny model clearance zobowiązuje przedsiębiorcę do wdrożenia e-faktur, które będą zgodne z wymogami technicznymi rządu danego kraju. W tym systemie organy podatkowe sprawdzają poprawność danych z faktur w czasie rzeczywistym. 

Czy system KSeF jest przeznaczony tylko dla podatników VAT?

Program pilotażowy, który został przygotowany przed wdrożeniem KSeF, obejmował tylko podatników. Trwał on od października do grudnia 2021 roku. Obecnie jednak przystąpienie do Krajowego Systemu e-Faktur jest możliwe w wypadku:

  • przedsiębiorców zarejestrowanych jako czynni podatnicy podatku VAT;
  • polskich firm zwolnionych z podatku VAT;
  • podatników zidentyfikowanych w Polsce do szczególnej procedury unijnej OSS, mających identyfikator podatkowy NIP.

Powyższe podmioty mają prawo dobrowolnie przystąpić do KSeF w roku 2022 i 2023. Natomiast od 2024 r. – jak już wspomnieliśmy – może to być dla nich obowiązkowe. 

 

Uzyskaj pełną zgodność z KSeF za pomocą elektronicznej platformy Comarch EDI!

 

Comarch – jako operator elektronicznej wymiany dokumentów (w tym także e-faktur) – na bieżąco monitoruje zmiany legislacyjne w polskim prawie. Od samego początku jesteśmy aktywnie zaangażowani w projekt KSeF. Bierzemy udział w spotkaniach, podczas których omawiane są m.in. szczegóły techniczne systemu, specyfikacja faktury ustrukturyzowanej, jak również dokumentacja API. 

 

KSeF i integracja z Comarch EDI

Oznacza to, że użytkownicy mogą ją wykorzystać do tego, by przesyłać e-faktury do KSeF i odbierać je z systemu. Wdrożenie Comarch EDI w swojej firmie zapewnia pełną zgodność z najnowszymi regulacjami prawnymi, jak i transparentność przepływu wszystkich faktur oraz ich statusów.