Sztuczna inteligencja i robotyzacja Zastosowanie w sektorze ERP

Jeszcze niedawno wydawało się, że robotyzacja jest dostępna wyłącznie dla dużych organizacji biznesowych. W dobie postępującej cyfryzacji roboty software’owe dostępne są już praktycznie dla każdej firmy na każdym etapie jej rozwoju.

 

Roboty pracują po cichu

Robotyzacja procesów jest dostępna w systemach Comarch ERP już od wielu lat i automatyzuje wiele z codziennych działań.  Doskonałym przykładem, który na pierwszy rzut oka może wydawać się błahy, jest jeden z pierwszych kroków w systemie finansowo-księgowym, mianowicie zakładanie karty kontrahenta: odbiorcy lub dostawcy.

Dodatkowo system na bieżąco weryfikuje aktualność tych danych i jak tylko roboty w którejś z baz „zauważą” zmiany, natychmiast wprowadzają je do kartoteki kontrahenta.  

Już na tym etapie system „w tle” łączy się z zewnętrznymi bazami (GUS, „Biała Lista”, VIES) i z jednej strony
weryfikuje status danego podmiotu, a z drugiej uzupełnia kartę kontrahenta w systemie o niezbędne dane.
Dzięki temu pracownik nie musi otwierać zewnętrznych stron czy systemów i przepisywać ręcznie danych, co
zdecydowanie skraca czas poświęcany na założenie takiej kartoteki, a także pozwala na uniknięcie ewentualnych błędów przy przepisywaniu informacji. Dodatkowo taka weryfikacja może być automatycznie wykonywana każdego dnia podczas wystawiania dokumentów co sprawia, że nikt nie musi pamiętać, aby ją wykonać, a jednak mamy pełne bezpieczeństwo, że dokumenty są zaewidencjonowane zgodnie z przepisami (system poinformuje użytkownika, gdy dany rachunek, czy NIP zostaną wyrejestrowane z „Białej Listy”).

Pracując z dokumentami walutowymi, zarówno od strony należności jak i zobowiązań, musimy stale analizować
i aktualizować zmieniające się kursy walut. Jest to niezbędne do poprawnej ewidencji i rozliczeń dokumentów
i podatków. Systemy Comarch ERP zapewniają możliwość aktualizacji kursów na żądanie użytkownika, ale
także możliwość włączenia „robota”, który automatycznie, bez udziału użytkowników będzie codziennie łączył
się do bazy NBP i pobierał bieżące notowania walut. Dzięki temu zyskuje się pewność, że wszelkie operacje
walutowe w systemie będą realizowane w oparciu o właściwe dane bez potrzeby poświęcania choćby sekundy
na takie działania jak ręczne aktualizacje tabel kursowych w systemie.

Kolejnym obszarem działalności robotów jest moduł CRM, czyli zarządzanie relacjami z klientami. System Comarch ERP XL umożliwia utworzenie zadania, którego celem jest wyodrębnienie z bazy kontrahentów, którzy spełniają określone parametry, aby przeprowadzić skierowaną do nich kampanię sprzedażową, marketingową, handlową czy też windykacyjną.

Podobne reguły można ułożyć w module CRM dla kampanii sprzedażowych. Po zdefiniowaniu kryteriów system będzie z automatu listował kontrahentów z podziałem np. na potencjalnych i aktualnych  kontrahentów lub też objętych działaniami posprzedażowymi. Roboty cały pracują w trybie „stand by”.

W poszukiwaniu brakujących elementów – czyli planowanie produkcji

Branżą, w której informatyzacja rozwija się z niezwykle dużą dynamiką jest produkcja. Jej kolejne obszary są automatyzowane na potęgę, począwszy od planowania przez realizację aż po kontrolę. Roboty doskonale radzą sobie również z technologiami produkcji oraz doborem surowca, który powinien być wykorzystany przy konkretnym produkcie.

Systemy Comarch ERP XL i Comarch ERP Enterprise wyposażone są w mechanizmy robotyzacji, które
wspierają przedsiębiorstwa produkcyjne w codziennych wyzwaniach prowadzenia działalności wytwórczej.

Dział planistyczny firmy w ramach Comarch ERP otrzymuje szereg narzędzi, które przyśpieszają prace m.in.
automatyczne planowanie i harmonogramowanie produkcji czy automatyczne informowanie o pojawiających
się konfliktach w planie produkcji. Proces zaopatrzenia produkcji również ulega optymalizacji dzięki funkcjonalności automatycznego wyliczania zapotrzebowania MRP na materiały i wyroby.

Mechanizmy RPA w Comarch
ERP mogą iść o krok dalej i rekomendować zmiany w technologii w oparciu o analizę informacji na temat planowanych i rzeczywistych danych związanych z procesem produkcyjnym – ilości wykorzystanych surowców,
wytworzonych wyrobów, bądź półproduktów, czy czasu trwania poszczególnych operacji.

Połączenie Comarch ERP z platformą Comarch IoT to jeszcze większe spektrum dla możliwych optymalizacji
procesu produkcji. Platforma Comarch IoT zbiera dane bezpośrednio z maszyn lub zamontowanych czujników, które mogą być następnie wysyłane do systemu ERP.

W wyniku takiej integracji przedsiębiorstwa mogą zyskać następujące korzyści:

  • automatyczne przeplanowanie produkcji po zarejestrowaniu przestoju maszyny,
  • automatyczna rejestracja przestoju i awarii maszyny,
  • automatyczna rejestracja wykonania produkcji,
  • automatyczne zaplanowanie zlecenia naprawy po zarejestrowaniu przekroczenia normy
  • kluczowych parametrów maszyny (np. częstotliwość drgań, temperatura),
  • automatyczną kontrolę jakości wytwarzanych elementów pod kątem występowania
  • defektów lub analizy norm kluczowych parametrów (np. waga, wymiary),
  • automatyczną lokalizację kluczowego dla przedsiębiorstwa zasobu np. narzędzia.
  • aby wspomóc przedsiębiorstwa, które wymagają zaawansowanych funkcjonalności harmonogramowania produkcji rozwija dedykowany system Comarch APS, który będzie wykorzystywał algorytmy sztucznej inteligencji. Mechanizmy AI na podstawie utworzonych harmonogramów i zarejestrowanej realizacji produkcji będą usprawniać przyjęte kryteria optymalizacji planowania, co przyczyni się do większej skuteczności realizacji produkcji przedsiębiorstwa w ustalonym terminie.

Porządki w skrzynce z narzędziami

Roboty wykazują się wyjątkową skrupulatnością i przywiązują uwagę do najmniejszych szczegółów. Ich czujnemu oku nie umknie żaden detal, dlatego idealnie sprawdzą się w prowadzeniu gospodarki narzędziowej, czyli inwentaryzacji stopnia zużycia narzędzia, które podlegają generacji. Systemy klasy ERP weryfikują i zliczają stopień zużycia akcesoriów oraz przygotowują informacje w formie zestawienia, ale pewne działania również mogą zautomatyzować. Przy użyciu algorytmów komputerowych można zaprogramować zlecenie serwisowe, które będzie generowane w konkretnym cyklu zużycia danego narzędzia.

Zastosowanie zrobotyzowanej automatyzacji procesów przynosi przedsiębiorstwom szereg korzyści:  praktycznie całkowite wyeliminowanie tzw. „błędu ludzkiego”redukcję kosztów czy też możliwość wykonywania niektórych procesów przez 24h na dobę i to równocześnie z różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa. 

Merchandising, dział sprzedaży i aplikacje mobilne